Yüksek lisans tezi, bir yüksek lisans programının en önemli gerekliliklerinden biridir. Tez, öğrencinin belirli bir konuda derinlemesine araştırma yapma yeteneğini ve bu araştırmanın sonuçlarını akademik bir formatta sunabilme becerisini gösterir. Bu süreç, yalnızca akademik bilgi ve araştırma becerileri değil, aynı zamanda zaman yönetimi, öz disiplin ve motivasyon gerektirir. Bu nedenle, tez sürecine iyi bir planlama ve hazırlık ile başlamak oldukça önemlidir.
Yüksek lisans tezi hazırlamanın temel adımlarını şu şekilde sıralayabiliriz:
-
Konu Seçimi: Tezinizin merkezinde yer alacak konuyu belirleyin. Bu konu, ilgi alanlarınıza ve bölümünüzün gerekliliklerine uygun olmalıdır.
-
Literatür Taraması: Seçtiğiniz konu hakkında var olan literatürü inceleyin. Bu adım, konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaları anlamanıza ve kendi araştırma sorunuzun çerçevesini oluşturmanıza yardımcı olur.
-
Araştırma Sorusu Oluşturma: Tezinizi yönlendirecek açık ve net bir araştırma sorusu veya hipotez belirleyin.
-
Araştırma Yöntemi Belirleme: Tezinizde kullanacağınız araştırma yöntemini seçin. Bu yöntem, araştırma sorunuza ve alanınızdaki standart uygulamalara bağlıdır.
-
Tez Taslağını Hazırlama: Tezin genel yapısını ve her bölümün ana hatlarını belirleyin.
-
Veri Toplama ve Analiz: Seçtiğiniz yöntem doğrultusunda veri toplayın ve analiz edin.
-
Tezi Yazma: Tezin tüm bölümlerini yazın. Yazım aşamasında zamanınızı iyi yönetin ve her bölüm için yeterli süre ayırın.
-
Düzeltme ve Geri Bildirim Alma: Tezinizi danışmanınıza gönderin ve geri bildirimlerini dikkate alarak düzeltmeler yapın.
-
Savunma Hazırlığı: Tezinizi savunmak için bir sunum hazırlayın ve savunma tarihine kadar pratik yapın.
-
Son Teslimat: Tezinizi bitirdikten sonra, üniversitenizin belirlediği formatta son halini verin ve teslim edin.
Bu adımlar, yüksek lisans tezi hazırlama sürecinde size rehberlik edecektir. Her aşamada dikkatli ve titiz davranmak, başarıyla tamamlanmış bir tez için kritik öneme sahiptir.
Yüksek Lisans Tez Taslağı Nedir?
Yüksek lisans tez taslağı, yüksek lisans öğrencilerinin araştıracakları konuyu, bu konudaki literatürü, kullanacakları yöntemleri ve tezlerinin genel yapısını özetledikleri belgedir. Bu taslak, öğrencinin araştırma sürecini daha iyi planlamasına ve tez danışmanının onayını almasına yardımcı olur.
Tez taslağının temel bileşenleri şunlardır:
-
Başlık Sayfası: Tez taslağının başında yer alır ve tez konusu, öğrencinin adı, danışmanın adı ve teslim tarihi gibi bilgileri içerir.
-
Giriş Bölümü: Araştırma konusunun tanıtıldığı, öneminin vurgulandığı ve genel çerçevesinin çizildiği bölümdür.
-
Literatür Taraması: Konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaların incelendiği ve bu çalışmaların bulgularının özetlendiği bölümdür.
-
Araştırma Yöntemi: Araştırmada kullanılacak yöntemlerin (örneğin anket, mülakat, deney vb.) açıklandığı bölümdür.
-
Zaman Çizelgesi: Araştırmanın her aşamasının ne zaman tamamlanacağını gösteren bir takvimdir.
-
Kaynakça: Taslakta atıfta bulunulan kaynakların listesi.
Tez taslağı, yüksek lisans tezinin bir ön aşaması olarak düşünülebilir. Taslağın detaylı bir şekilde hazırlanması, tez sürecinde karşılaşılabilecek sorunların önceden tespit edilmesine ve çözülmesine yardımcı olur.
Yüksek Lisans Tez Taslağı Örneği
1. Yüksek Lisans Tez Taslağı Örneği
Başlık: Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Duygu Yönetimi ile İlişkili Öz-Yeterlik Algıları
Danışman: Dr. Nazım KEMAL
Öğrenci: Esra DEMİR
Tarih: 20/10/2023
Kurum: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili Eğitimi Anabilim Dalı
Giriş
Duygu yönetimi; bireylerin duygu durumlarını kontrol edebilmesi ve başkalarının duygularını anlayıp yönetebilmesi olarak tanımlanmaktadır. Duygu yönetimi becerileri gelişen teknoloji ile birlikte sosyal ilişkilerde önem kazanmış olup eğitim alanında da öğretmenlerin mesleki yeterlikleri arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin duygu yönetimi ile ilişkili öz-yeterlik algılarının incelenmesidir.
Literatür Taraması
Öğretmenlerin duygu yönetimi öz yeterlilik algıları ile ilgili yapılan çalışmalarda öğretmenlerin kendi duygu yönetimi konusunda başarılı olduklarını düşündükleri ancak başkalarının duygularını yönetme konusunda kendilerini yetersiz hissettikleri görülmüştür (Meyer vd., 2017; Karataş, 2020; Öztürk, 2020; Kesici, 2022). Öğretmenlerin öz yeterlik algılarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkilediği bulguları elde edilmiştir (Karataş, 2020). Ayrıca öz yeterlik algıları ile mesleki tükenmişlik arasında ters yönlü bir ilişkinin olduğu saptanmıştır (Öztürk, 2020).
Yöntem
Bu çalışmada karma yöntem kullanılacaktır. Nicel veriler anket ile toplanacak olup nitel veriler görüşme ile toplanacaktır.
Beklenen Sonuçlar
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin duygu yönetimi ile ilişkili öz-yeterlik algılarının belirlenmesi ile öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlanması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Duygu Yönetimi, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri, Öz Yeterlik Algısı
2. Yüksek Lisans Tez Taslağı Örneği
Başlık: Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Duygu Yönetimi ile İlişkili Öz-Yeterlik Algıları
Danışman: Dr. Nazım KEMAL
Öğrenci: Esra DEMİR
Tarih: 20/10/2023
Kurum: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili Eğitimi Anabilim Dalı
Giriş
Duygu yönetimi; bireylerin duygu durumlarını kontrol edebilmesi ve başkalarının duygularını anlayıp yönetebilmesi olarak tanımlanmaktadır. Duygu yönetimi becerileri gelişen teknoloji ile birlikte sosyal ilişkilerde önem kazanmış olup eğitim alanında da öğretmenlerin mesleki yeterlikleri arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin duygu yönetimi ile ilişkili öz-yeterlik algılarının incelenmesidir.
Literatür Taraması
Öğretmenlerin duygu yönetimi öz yeterlilik algıları ile ilgili yapılan çalışmalarda öğretmenlerin kendi duygu yönetimi konusunda başarılı olduklarını düşündükleri ancak başkalarının duygularını yönetme konusunda kendilerini yetersiz hissettikleri görülmüştür (Meyer vd., 2017; Karataş, 2020; Öztürk, 2020; Kesici, 2022). Öğretmenlerin öz yeterlik algılarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkilediği bulguları elde edilmiştir (Karataş, 2020). Ayrıca öz yeterlik algıları ile mesleki tükenmişlik arasında ters yönlü bir ilişkinin olduğu saptanmıştır (Öztürk, 2020).
Yöntem
Bu çalışmada karma yöntem kullanılacaktır. Nicel veriler anket ile toplanacak olup nitel veriler görüşme ile toplanacaktır.
Beklenen Sonuçlar
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin duygu yönetimi ile ilişkili öz-yeterlik algılarının belirlenmesi ile öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlanması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Duygu Yönetimi, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri, Öz Yeterlik Algısı
Yüksek Lisans Tez Taslağı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Tez Taslağındaki Bilgilerin Açık Olması Gerekiyor
Tez taslağı hazırlanırken anlaşılır bir dil kullanmak önemlidir. Kapsamlı bir terminoloji bilgisi gerektiren tez konuları bile basit bir dille ifade edilmelidir. Jüri üyeleri farklı alanlardan gelebilir; bu nedenle kullandığınız terimlerin herkes tarafından anlaşılabilir olmasına özen gösterin.
Taslakta Yer Alan Araştırma Sorularının Anlamlı Olması Gerekir
Tez taslağında belirtilen araştırma soruları açıkça belirtilmeli ve anlamlı olmalıdır; bu sorular tez konusunun kapsamını belirler ve araştırmanın yönünü gösterir.
Kullanılan Kaynakların Güncel Olması Önemlidir
Tez taslağında kullanılan kaynakların güncel olması önemlidir. Eski kaynaklar güvenilir olsa da akademik alandaki son gelişmeleri yansıtmayabilir; bu nedenle mümkün olduğunca yeni yayınlara atıfta bulunmaya özen gösterin.
Danışmanınızın İstediği Formatı Kullanın
Her üniversite veya bölümün tez taslağı için farklı format gereksinimleri olabilir. Danışmanınızın istediği formatta çalışmak her zaman en doğrusudur; bu, kurallara uygunluk açısından önemlidir.
Plagiarism Kontrol Araçları Kullanın
Tez taslağınızın orijinalliğini kontrol etmek için intihal kontrol araçlarından yararlanın; bu, akademik dürüstlüğü sağlamaya yardımcı olur.
Zaman Yönetimine Dikkat Edin
Tez taslağını hazırlarken zamanınızı iyi yönetin; her bölüm için yeterli süre ayırın ve gerektiğinde erken başlayarak baskıdan kaçının.
Geri Bildirim Almayı İhmal Etmeyin
Tez taslağınızı tamamladıktan sonra danışmanınızdan veya güvendiğiniz akademik kişilerden geri bildirim alın; bu geri bildirimler çalışmanızı geliştirmenin önemli bir yoludur.
Sonuç
Yüksek lisans tez taslağı hazırlamak zorlu ama aynı zamanda tatmin edici bir süreçtir. Bu süreçte dikkatli planlama yapmak, danışmanınızdan destek almak ve kaynakları etkin kullanmak başarıya ulaşmanızda size yardımcı olacaktır.