Makale Özeti Nedir?
Makale özeti, okuyucuya makalenin ana konuları hakkında kısa ve net bir bilgi vermek için yazılmış, makalenin içeriğini kısaca özetleyen kısa bir metindir. Özellikle bilimsel çalışmalarda oldukça önemli bir yere sahip olan makale özetleri, okuyucunun zaman kazanmasına yardımcı olur.
Makale özetleri, okuyucunun ilgisini çekebileceği gibi, bazı dergiler makalelerin yayınlanabilmesi için belirli bir formatta yazılmış özetlerin eklenmesini şart koşar. Makale özetlerinde, makalenin amacı, konu ve kapsamı, uygulanan yöntemler, elde edilen bulgular ve sonuçlar hakkında bilgi verilmelidir.
Makale Özeti Neden Önemli?
Günümüzde internetin de etkisiyle her alanda çok fazla bilgi ve içerik bulunuyor. Bilimsel makalelerde bu içerikler arasında yer alıyor. Bu kadar fazla bilgi arasından okuyucular ilgilerini çeken ve araştırmalarını destekleyen içerikleri bulmakta zorlanabiliyorlar. İşte makale özetleri bu noktada devreye giriyor.
Makale özetleri sayesinde okuyucular ilgilerini çeken konulardaki makaleleri daha hızlı bulabiliyorlar. Ayrıca özetler, makalelerin ana hatlarıyla ne hakkında olduğunu anlamalarına da yardımcı oluyor. Bu sayede zamandan tasarruf sağlıyorlar.
Bazı dergiler, yayımlamak istedikleri makalelere mutlaka özet eklenmesini şart koşuyorlar. Özetler, dergilere başvuru sırasında makalenin ana hatlarını hızlıca aktarma imkanı sunduğu için bu kriter de oldukça önemli. Özetlerin doğru ve eksiksiz yazılması, hem okuyucular hem de dergi editörleri açısından büyük bir önem taşıyor.
Makale Özeti Yazımında Dikkat Edilmesi Gerekenler
Makale özeti yazarken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar bulunmaktadır:
-
Dil ve Üslup: Özette kullanılan dil ve üslup, akademik bir ciddiyet taşımalıdır. Kişisel görüşlerden kaçınılmalı, nesnel bir dil kullanılmalıdır. Ayrıca jargon kullanımına dikkat edilmeli ve mümkün olduğunca anlaşılır bir dil tercih edilmelidir.
-
Kısa ve Öz Olma: Makale özeti, makalenin kısa bir versiyonu gibi düşünülmelidir. Bu nedenle gereksiz ayrıntılardan kaçınılmalı, sadece en önemli bilgilere yer verilmelidir.
-
Anahtar Kelimeler: Makale özetinde anahtar kelimelere yer vermek önemlidir. Anahtar kelimeler, özette ele alınan konuları tanımlayan ve okuyucuların ilgi alanlarına göre makaleyi bulmalarını kolaylaştıran kelimelerdir.
-
Sonuç Bölümüne Yer Verme: Özette, makalenin sonuç bölümüne yer verilmesi önemlidir. Bu sayede okuyucular, araştırmanın sonuçlarını ve elde edilen bulguları hızlıca görebilirler.
-
Yöntem Açıklaması: Özette, araştırma yönteminin kısa bir açıklaması yapılmalıdır. Bu, okuyucuların araştırmanın nasıl yapıldığını anlamalarına yardımcı olur ve çalışmanın geçerliliğini değerlendirmelerine olanak tanır.
-
Kısa Cümleler Kullanma: Özette kısa cümleler kullanmak, metnin daha akıcı ve anlaşılır olmasını sağlar. Uzun ve karmaşık cümlelerden kaçınılmalıdır.
-
Tüm Makale Bilgilerine Yer Verme: Özette tüm makale bilgilerine yer verilmelidir. Yani çalışma ile ilgili amaç, yöntem, bulgular ve sonuçlar hakkında bilgi verilmelidir.
Makale Özeti Nasıl Yazılır?
Makale özeti yazarken dikkat edilmesi gereken bazı temel adımlar bulunmaktadır:
-
Araştırma Yapın: Konu hakkında kapsamlı bir araştırma yaparak mevcut bilgileri gözden geçirin.
-
Ana Fikirleri Belirleyin: Okuduğunuz metindeki ana fikirleri ve önemli noktaları belirleyin.
-
Kendi Cümlelerinizle Yazın: Belirlediğiniz ana fikirleri kendi cümlelerinizle ifade ederek özeti oluşturun.
-
Gözden Geçirin: Yazdığınız özeti gözden geçirerek dil bilgisi, imla ve akıcılık açısından kontrol edin.
Makale Özeti Örneği
Örnek 1:
Başlık: “İlkokul Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersinde Kavram Öğretimi İçin Kullanılan Görsel Destek Araçlarının Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”
Yazarlar: Büşra GÜRBÜZ, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 415-438 Makalenin Özeti Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin fen bilgisi dersinde kavram öğretimi için kullanılan görsel destek araçlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmaya ilkokul öğretmenliği alanında lisans eğitimi almış toplam on üç öğretmen katılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin fen bilgisi dersinde kavram öğretimi için kullandıkları görsel destek araçları; resim kitapları, slayt sunumları, tablet bilgisayar uygulamaları ve çevre gezileri olarak belirlenmiştir. Öğretmenler görsel destek araçlarını öğrenci dikkatini çekmek, kavramları somutlaştırmak ve soyut kavramların anlaşılmasını kolaylaştırmak amacıyla kullanmaktadırlar. Öğretmenlerin görsel destek araçlarını kullanırken karşılaştıkları en önemli sorun ise materyal yetersizliği olarak belirlenmiştir.
Örnek 2:
Başlık: “Sosyal Bilgiler Dersinde Eşitlik Temalı Bir Okuma Etkinliğinin Öğrencilerin Eşitlik Kavramına İlişkin Anlayışlarına Etkisi”
Yazarlar: Mustafa ÇETİN, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 439-458 Makalenin Özeti Bu araştırma ilkokul öğrencilerinin eşitlik kavramına ilişkin anlayışlarını geliştirmek amacıyla sosyal bilgiler dersinde uygulanan eşitlik temalı okuma etkinliğinin etkisini incelemektedir. Çalışma eylem araştırması desenindedir ve veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet ilkokulunun ikinci sınıfında öğrenim gören on üç öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda okuma etkinliğinin öğrencilerin eşitlik kavramına ilişkin anlayışlarını geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Örnek 3:
Başlık: “Matematiksel Argüman Geliştirme Becerilerini Destekleyen Bir Müfredat Uygulamasının Öğrenci Başarılarına Etkisi”
Yazarlar: Oğuzhan GÜRBÜZ, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 459-478 Makalenin Özeti Bu çalışma matematiksel argüman geliştirme becerilerini destekleyen bir müfredat uygulamasının öğrenci başarılarına etkisini incelemektedir. Nitel araştırma deseninin benimsendiği çalışmada veriler ön test-son test kontrol grubu modeli ile toplanmıştır. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet ilkokulunun üçüncü sınıfında öğrenim gören toplam kırk yedi öğrenci katılmıştır. Deney grubuna matematiksel argüman geliştirme becerilerini destekleyen müfredat, kontrol grubuna ise standart müfredat uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda deney grubundaki öğrencilerin matematik dersinde daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Örnek 4:
Başlık: “Öğretmen Adaylarının Dijital Oyunlara Yönelik Tutumları”
Yazarlar: Ceren TUNÇER YILMAZ, Hakan YILMAZ
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 479-496 Makalenin Özeti Bu çalışmada öğretmen adaylarının dijital oyunlara yönelik tutumları incelenmiştir. Tarama modelinin benimsendiği çalışmada veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören toplam iki yüz elli dört öğretmen adayı katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının dijital oyunlara yönelik tutumlarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Örnek 5:
Başlık: “Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarılarına Etkisi”
Yazarlar: Mustafa KAYA, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 497-516 Makalenin Özeti Bu çalışma fen bilgisi öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrenci başarılarına etkisini incelemektedir. Çalışmada nicel araştırma deseninin kullanıldığı ve ön test-son test kontrol grubu modelinin benimsendiği belirtilmektedir. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet ilkokulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören toplam kırk beş öğrenci katılmıştır. Deney grubuna kavram haritası kullanılarak fen bilgisi dersi anlatılmıştır; kontrol grubuna ise standart anlatım yolu ile ders işlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda deney grubundaki öğrencilerin fen bilgisi dersindeki başarılarının kontrol grubundaki öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Örnek 6:
Başlık: “İlkokul Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersinde Kullanılan Görsel Destek Araçlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”
Yazarlar: Büşra GÜRBÜZ, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 517-536 Makalenin Özeti Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin fen bilgisi dersinde kullanılan görsel destek araçlarına yönelik görüşleri incelenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet ilkokulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören on beş öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin fen bilgisi dersinde kullanılan görsel destek araçları olarak resimler, slayt sunumları ve videoları belirledikleri görülmüştür.
Örnek 7:
Başlık: “Sosyal Bilgiler Dersinde Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Bir Uygulama”
Yazarlar: İsmail DİBEK, Mustafa ÇETİN, Emine ATEŞOĞLU
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1 (2022), 537-558 Makalenin Özeti Bu çalışma sosyal bilgiler dersinde eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik bir uygulamayı incelemektedir. Çalışma eylem araştırması desenindedir ve veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırmaya Kırşehir ilinde bir devlet ilkokulunun üçüncü sınıfında öğrenim gören on beş öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik sosyal bilgiler dersinde uygulanan etkinliklerin; tartışma etkinlikleri, sosyal medya analiz etkinlikleri ve hikâye tamamlama etkinliklerinden oluştuğu belirlenmiştir.
Örnek 8:
Başlık: “İlkokul Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersinde Kavram Öğretimi İçin Kullanılan Görsel Destek Araçlarının Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”
Yazarlar: Büşra GÜRBÜZ, İsmail DİBEK
Dergi Bilgileri: Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt23, Sayı1 (2022),415-438
Makalenin Özeti Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin fen bilgisi dersinde kavram öğretimi için kullanılan görsel destek araçlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmaya ilkokul öğretmenliği alanında lisans eğitimi almış toplam on üç öğretmen katılmıştır.
Sonuç
Makale özetleri, hem okuyucular hem de akademik dünyada önemli bir yere sahiptirler çünkü okuyuculara zaman kazandırırken dergilere başvuru sürecini kolaylaştırırlar.