Tez Yazım Kılavuzu

A. GİRİŞ

Yüksek lisans ve doktora programlarının önemli bir parçasını tez veya disiplinlerarası projeler oluşturur. Bu projeler, öğrencilerin araştırma alanındaki sorunları belirleme, bu sorunları çözmek için bilimsel yöntemleri kullanma ve bulgularını akademik topluluğa sunabilme yeteneklerini gösterir. Bu yazım kılavuzu, Türkçe yüksek lisans tezleri için genel kuralları ve özellikleri kapsar.

B. YAZIM DİLİ, KAPSAM VE BOYUT

Yüksek lisans ve doktora tezleri, Türkçe yazılmalıdır. Tezler, Sayfa Boyutu, Satır Aralığı, Kenar Boşlukları ve Fontlar gibi yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmalıdır. Anabilim dalı, Enstitü ve tez yazım kılavuzunun belirlediği kurallar doğrultusunda ve en fazla 80.000 kelimeyi aşmayacak şekilde yazılmalıdır. Tezlerin içeriği, literatür taraması, araştırma yöntemleri, bulgular, sonuçlar ve öneriler gibi bölümleri kapsar.

Tezlerin tüm metni açık ve anlaşılır bir dille yazılmalı, okuyucuya hitap etmeli ve akıcılığı sağlanmalıdır. Kullanılan dillerdeki yazım kuralları uygulanmalı ve imla hatalarına dikkat edilmelidir. Tezlerde kullanılan özel terimlerin Türkçe karşılıkları tercih edilmeli, yabancı terimler yalnızca gerekli durumlarda kullanılmalıdır.

Tezler, aşağıda belirtilen bölümlerden oluşmalı ve her bölüm kendi içinde belirli başlıklar altında düzenlenmelidir. Tezlerin her sayfasında ilgili bölüm ve alt bölüm başlıkları yer almalı ve sayfa numaraları belirtilmelidir. Tezlerin içindekiler kısmı, sayfa düzenlemeleriyle paralel olarak hazırlanmalıdır.

  1. ÖN SÖZ (isteğe bağlı)

  2. İÇİNDEKİLER

  3. KISALTMALAR SÖZLÜĞÜ

  4. TABLO VE ŞEKİL LİSTESİ

  5. BÖLÜM I: GİRİŞ

  6. BÖLÜM II: KAVRAMSAL ÇERÇEVE VE LİTERATÜR TARİHİ

  7. BÖLÜM III: YÖNTEM

  8. BÖLÜM IV: BULGULAR

  9. BÖLÜM V: SONUÇLAR VE ÖNERİLER

  10. KAYNAKÇA

  11. EKLER

Tezlerde kullanılan kaynaklar, kaynakça bölümünde belirtilmeli ve alıntılar doğru şekilde gösterilmelidir. Tezlerde herhangi bir etik ihlali veya intihal yapılmamalıdır.

Tüm bu yazım kurallarına uyulması, tezlerin kalitesini artıracak ve akademik standartlara uygun hale gelmesini sağlayacaktır. Bu yazım kılavuzu, Türkçe yüksek lisans tezleri için genel kuralları belirlemekte ve öğrencilerin bu kurallara uyarak tezlerini hazırlamalarını kolaylaştırmaktadır.

C. KAYNAKÇA DÜZENİ

Yüksek lisans ve doktora tezlerinde kaynakça düzeni önemlidir ve bu düzenin belirli kurallara göre yapılması gerekmektedir. Bu kısımda, tezlerde kullanılacak kaynakların hangi formatta sıralanması gerektiği açıklanacaktır.

Kaynakça düzeninde genel olarak aşağıdaki kurallara uyulmalıdır:

  1. Yazarın Adı: Yazar adı geçiyorsa (kitap, makale vb.) soyadı önce yazılır, ardından adının baş harfi büyük olacak şekilde yazılır. Örneğin: “Smith, J. K”.

  2. Tarih: Eserin yayımlandığı yıl parantez içinde yazılır. Örneğin: (2016).

  3. Eserin Adı: Eserin adı italik veya altı çizili olarak yazılır. Kitap adları her kelimenin ilk harfi büyük olacak şekilde yazılırken makale adlarında yalnızca ilk kelimenin ilk harfi büyük olur.

  4. Yayınevi: Kitap veya rapor yayınevinin adı yazılır.

  5. Doi veya URL: Eğer kaynak dijital ortamda erişilebiliyorsa doi numarası veya URL adresi eklenmelidir.

Kaynakların sıralanmasında aşağıdaki kriterlere göre hareket edilir:

  1. Yazar Sırasına Göre: Tekil yazar sırasına göre sıralanır. Aynı yazarın birden fazla eseri varsa kendi aralarında tarih sırasına göre sıralanır.

  2. Birden Fazla Yazardan Oluşan Kaynaklar: Birden fazla yazardan oluşan eserlerde yazar sayısına göre sıralama yapılır. Tek yazarlı eserler önce gelir, aynı yazarın iki yazarlı eserleri sonra gelir ve en son üç veya daha fazla yazarın eserleri gelir.

  3. Kurumsal Yazarlar: Kurumsal yazarlar (dernek, kurum adı vb.) kendi içinde tarih sırasına göre sıralanır.

  4. Eşit Yazar Sayısına Sahip Eserler: Eşit yazar sayısına sahip eserlerde tarih sırasına göre sıralama yapılır.

  5. Doi Olan Kaynaklar: Doi numarası olan kaynaklar önce gelir.

  6. Doi Olmayan Kaynaklar: Doi numarası olmayan kaynakların DOI veya URL adresi eklenerek sıralama yapılır.

Aşağıda çeşitli kaynak türlerine göre örnek kaynakça düzeni verilmiştir:

1) Kitaplar:

  • Tek yazarlı kitap:

  • Soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Kitap adı (italik). Yayınevi.

  • Örnek: Doğan, A. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Nitel, nicel ve karma yöntemler (3.Baskı). Pegem Akademi.

  • İki yazarlı kitap:

  • Soyadı, Adının ilk harfi & Soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Kitap adı (italik). Yayınevi.

  • Örnek: Bütün, M., & Demir, F. (2010). Sosyal bilimler için araştırma yöntemleri (4.Baskı). Alfa Yayınları.

  • Üç veya daha fazla yazarlı kitap:

  • İlk yazarın soyadı, Adının ilk harfi., İkinci yazarın isminin baş harfi & Üçüncü yazarın isminin baş harfi (Yayın yılı). Kitap adı (italik). Yayınevi.

  • Örnek: Şener, S., Korkmaz, H., & Yıldırım, A. (2018). Eğitimde nitel araştırma yöntemleri (3.Baskı). Pegem Akademi.

  • Editörlü kitap:

  • Editörün soyadı, Adının ilk harfi (Ed.) (Yayın yılı). Kitap adı (italik). Yayınevi.

  • Örnek: Bayram, H., & Akça, F.(Ed.) (2015). Eğitimde nitel araştırma yöntemleri: Temeller ve uygulamalar (2.Baskı). Pegem Akademi.

2) Kitap Bölümleri:

  • Kitap bölümünün yazarının soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Bölüm adı: Bölüm alt başlığı içinde Editörün isminin baş harflerinin büyük hali ve soyadı (Ed.), sayfa numaraları arasında yayınevi.

  • Örnek: Güler, M., & Gökçe, N.(2015). Temel kavramlar içinde Akça F., & Bayram H.(Ed.), Eğitimde nitel araştırma yöntemleri: Temeller ve uygulamalar içinde (ss. 1-12). Pegem Akademi.

3) Makaleler:

  • Makale yazarı(lar)ın soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Makale adı: Makale alt başlığı. Dergi adı(italik), cilt numarası(sayı numarası), sayfa numaraları arasında DOI veya URL adresi.

  • Örnek: Şeker M., & Altun İ.(2017). Fen bilgisi dersinde problem çözme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir eylem araştırması: Planlama aşaması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 133-153 https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017..14816-017

4) Tezler:

  • Tez yazarı(lar)ın soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Tez adı(italik) [tez türü]. Kurum adı.

  • Örnek: Karaca A.(2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre eğitimi tutumlarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

5) Raporlar:

  • Kurumsal yazarın adı (Yayın yılı). Rapor adı(italik) [rapor numarası]. Yayınevi veya Kurum adı.

  • Örnek: Türkiye İstatistik Kurumu (2020). Türkiye istatistik yıllığı 2020 [Yayın No: 945]. Türkiye İstatistik Kurumu.

6) Web Siteleri:

  • Kurumsal yazar(lar)ın soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Web sayfası adı(italik): Web sayfası alt başlığı. Web sitesi adı.URL adresi

  • Örnek: Duman O.(2020). Çocuklara çevre bilinci kazandırmak için ailelere öneriler: Çevre dostu aileler yetiştirmek [Blog yazısı]. Eğitimbilimci.http://www.egitimbilimci.com/cocuklara-cevre-bilinci-kazandirmak-icin-ailelere-oneriler-cevre-dostu-aileler-yetistirmek/

7) Diğer Kaynaklar:

  • Sosyal medya gönderileri:

  • Kurumsal yazar(lar)ın soyadı, Adının ilk harfi (Tarih). İçerik yazısı [Tweet]. Twitter. URL adresi

  • Örnek: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (@tcmeb) (2020). Öğrenme kayıplarını telafi etmek üzere hazırlanan destek materyallerine buradan ulaşabilirsiniz… [Tweet]. Twitter https://twitter.com/tcmb/status/1268779809982888960

  • Konferans sunumları:

  • Soyadı, Adının ilk harfi (Tarih). Sunum adı [Konferans adı]. Yayınevi veya Kurum adı.

  • Örnek: Sönmez Y.(2020). Türkçe ders kitaplarında yer alan yaratıcı yazma etkinlikleri [Uluslararası Türk Dili Eğitimi Kongresi]. Aksaray Üniversitesi Türk Dili Eğitimi Anabilim Dalı.

  • Resmi belgeler:

  • Kurumsal yazar(lar)ın soyadı, Adının ilk harfi (Yayın yılı). Belge adı(italik) [Belge türü]. Kurum adı.

  • Örnek: Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Eylem Planı 2018-2022 [Rapor]. Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı.http://www.meb.gov.tr/portals/0/2018/eylem_plani_2018_2022.pdf

Scroll to Top