Mani Tipi Uyak

Türk şiirinde sıklıkla rastladığımız mani tipi uyak, konusunun doğası gereği çoğunlukla halk edebiyatına ait olsa da özellikle 19. ve 20. yüzyıllarda da hece ölçüsüyle eserler veren Türk şairlerinin eserlerinde de karşımıza çıkmaktadır. Bu yazımızda mani uyak türü ve özellikleri hakkında bilgi verecek; aynı zamanda bu uyak türüne örnekler sunacağız.


Mani Nedir?

Mani, genellikle 7’li hece ölçüsüyle yazılan ve konusunu aşk, ayrılık, doğa, toplum, insan gibi temalardan alan, dörtlüklerden oluşan bir Türk halk şiiri türüdür. Dörtlüklerin son iki dizesinde genellikle tam uyak kullanılırken, ilk iki dizede de yarım uyak kullanımı yaygındır.

Mani Uyak Türü Nedir?

Mani uyak türü, 7’li hece ölçüsünün kullanıldığı ve çoğunlukla halk edebiyatına ait olan dörtlükler şeklinde yazılan mani türündeki dizelerin genel adıdır. Mani dörtlüğünün en önemli özelliği ise “-a” ve “-b” şeklinde bir kafiye düzenine sahip olmasıdır.


Mani Uyak Özellikleri Nelerd

Yalnızca halk edebiyatında değil, divan edebiyatında da sıklıkla rastladığımız mani uyak türü, her edebiyatın kendine özgü özelliklerini taşır. Türk halk şiirinde görülen mani dörtlüğünün özellikleri ise şöyledir:

  • 7’li hece ölçüsüyle yazılır.
  • Dörtlük sayısı genellikle fazladır.
  • Konusunu genellikle aşk, ayrılık, doğa ve toplum gibi genel konular oluşturur.
  • Asıl önemli özelliği ise kafiye düzenidir. Kafiye düzeni “-a” “-b” “-a” “-b” şeklindedir. Yani genellikle ilk iki dizede yarım uyak; son iki dizede ise tam uyak kullanılır.

Mani Uyak Örnekleri

Ülkemizin dört bir yanında farklı diyalektlerde yazılan manilerin hece ölçüsüyle yazıldığı ve dörtlüklerden oluştuğu bilinse de her bölgenin kendine özgü sözcükleri ve konuları olan manileri bulunmaktadır. Bu nedenle her bölgenin manilerini kendi lehçesiyle yazmak da doğru olacaktır. Aşağıda dört farklı bölgeden dörtlüklere yer vererek hem bölgelere özgü sözcük ve deyimleri içeren hem de genel manilerden örnekler sunuyoruz:

Ağrı Manileri


Ağrı’nın Güzelleri

  Ağrı’nın güzelleri      
  Kimi yarim benzer mi?      
  Şirin de benim yârim      
  Ağrı’ya benzer mi?      

  Ağrı dağları yıkılır      
  Tütünüm ben de içilir      
  Sormayın yarim yıkılır      
  Ağrı’ya benzer mi?      

    Ağrılı İsmail Kocagöz     


Ağrı Zindanı

  Ağrı Zindanı yıkılmaz      
  Yarim yarim yolumdan çıkma      
  Varlığımın tek sahibi      
  Sözümden, özümden çıkma      

  Zindanlarda yatılmaz      
  Yarim yarim yolumdan çıkma      
  Ağrı dağları delik deşik      
  Sözümden özümden çıkma      

    Ağrılı İsmail Kocagöz     


Bitlis Manileri


Kara Gözlüm

  Kara gözlüm gözlerin      
  İçimi acayip ezerim      
  Madem ki beni sevmezsin      
  Çekme gülüm gözlerin      

  Gözlerin kara gözlerin      
  Kahrımın yegâne sebebi      
  Madem ki beni sevmezsin      
  Çekme gülüm gözlerin      

    Bitlisli Mıstık     


Sümbül Gülüm

  Sümbül gülüm ellerin      
  İçimi acayip ezerim      
  Madem ki beni sevmezsin      
  Çekme gülüm ellerin      

  Ellerim de ellerin      
  Kaşlarım da kaşların      
  Madem ki beni sevmezsin      
  Çekme gülüm ellerin      

    Bitlisli Mıstık     


Tunceli Manileri


Tunceli Güzelleri

  Tunceli’nin güzelleri      
  Olmaz sana yarim mürüvvet      
  Başımda ağrı, içim yanar      
  Olmaz sana yarim mürüvvet      

  Aşıkların günahını      
  Çıkıverme yarim üstüme      
  Tunceli’nin güzelleri      
  Olmaz sana yarim mürüvvet      

    Tuncelili İsmail Züleyha Çelik     


Tunceli Mevlanası

  Ne gündüzüm var ne gecem    	
  Yâr olursun diye ağaçlar     	
	
  Olmazsın sen bir bahane    	
  Mevlanasın diye ağaçlar    	
	
	
  Olmaz yârim seni benden    	
  Mevlanasın diye ağaçlar    	
	
    Tuncelili İsmail Züleyha Çelik     	
	

Kars Manileri


Kars’tan Gider Misin?

  Kars’tan gider misin?      	
   Yârimi yârimi yârimi      	
   Kars’tan gider misin?       	
   Değilse yanarım yarimi   
Yanarım yarimi yârimi
Kars’tan gider misin?
Akşamdan geldim hüzünle
Yüreğimde bir yara var
Kars’tan gider misin?
Değilse yanarım yarimi
Yanarım yarimi yârimi
Kars’tan gider misin?
Karslı Niyazi Yıldırım Gençosman

Kars’ın Dağları

   Kars’ın dağları dumanlıdır      
Yârim benim yârim kiminle?
Oğulcuğum biter mi düne kadar?
Yârim benim yârim kiminle?
Yarim derdin beni bana söylesene
Yârim benim yârim kiminle?
Hakkın işlediği işin çevirsin
Yârim benim yârim kiminle?
Karslı Niyazi Yıldırım Gençosman

Yukarıda örnekleri verilen manilerin tamamı Kars yöresine ait olup şairleri bilinmemektedir. Bu maniler genellikle anonim halk şairleri tarafından halk arasında söylenegelmiştir.

Diyalekt Kullanımında Dikkat Edilecek Noktalar

  • Diyalekt farkı gösteren kelime ve deyimler yazılırken lehçelerine uygun olarak kullanılmalıdır. (Örneğin: Kars diyalektindeki bir manide geçen “yârim”, “yarim” şeklinde değil; “yarim” şeklinde yazılmalıdır.)
  • Diyalekt farkı gösteren kelime ve deyimlerin yazılışı sırasında harf bilgisine dikkat edilmelidir. (Örneğin: Kars diyalektindeki bir manide geçen “gitdi”, “gitti” şeklinde değil; “gitti” şeklinde yazılmalıdır.)
  • Diyalekt farkı gösteren kelime ve deyimler kendi anlamında kullanılmalıdır. (Örneğin: “Kars’tan gider misin?” adlı manide geçen “yârim” kelimesi sadece “yarim” değil; aynı zamanda “yarin” şeklinde de kullanılabilir.)
  • Diyalekt farkı gösteren kelime ve deyimler yazılırken doğru anlamda kullanılmasına dikkat edilmelidir. (Örneğin: “Kars’ın dağları” adlı manide geçen “kiminle” kelimesinin anlamı “kimde”, dolayısıyla bu kelimenin doğru yazımı “kimde” şeklinde olmalıdır.)
  • Diyalekt farkı gösteren kelime ve deyimlerin yanına hangi bölgeye ait oldukları belirtilmelidir.
Scroll to Top