5E Modeline Göre Etkili Ders Planı Hazırlama

5E Modelinin Temelleri

5E modeli, eğitimde etkili öğretim yöntemleri arasında sıklıkla tercih edilen bir yaklaşımdır. Öğrencilerin yeni kavramlar geliştirmesine ve öğrenme süreçlerini derinleştirmesine yardımcı olan bu model, Piaget’in öğrenme teorilerinden yola çıkarak geliştirilmiştir. Modelin ana amacı, öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerinde aktif rol almasıdır. 5E, İngilizce “Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate” kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır ve her aşama, öğretim sürecinin belirli bir kontrolünü sağlar. Bu aşamalar, öğretim sürecinin dinamik ve etkileşimli olmasını sağlayarak, öğrencilerin ilgisini çekmeyi ve yeni bilgileri kalıcı hâle getirmeyi hedefler.

Modelin ilk aşaması olan ‘Giriş’, öğrencilerin ön bilgi düzeyinin değerlendirilmesi ile başlar. Bu aşamada öğretmen, öğrencilere kaynaklar sunarak önceki bilgilerini hatırlatmayı ve onları yeni öğrenmelere motive etmeyi amaçlar. Öğrencilerin öğrenmeye olan isteklerini artırmak adına çeşitli aktiviteler ve sorularla sürecin yönlendirilmesi önemlidir.

İkinci aşama olan ‘Keşfetme’, öğrencilerin aktif katılımını teşvik etmek için uygulamalı öğrenme fırsatlarını ön plana çıkarır. Bu aşamada, öğrenciler deneyler yapar, gözlemler gerçekleştirir ve eleştirel düşünmeyi geliştirir. Öğrencilerin bir araya gelerek fikir alışverişinde bulunmaları teşvik edilir, böylece sosyal öğrenme ortamları oluşturulur.

Giriş: Öğrencilerin Motivasyonunu Arttırma

5E modelinin ilk aşaması olan ‘Giriş’, dersin başında öğrenci merkezli bir motivasyon sağlamayı hedefler. Bu aşamada öğretmen, öğrencilerin yeni konulara dair meraklarını uyandırmalı ve derse katılımını artırmalıdır. Öğrencilere yönelik sorularla düşünme süreçlerini harekete geçirerek, onların düşüncelerini açığa çıkarmalıdır.

Örneğin, bir fen dersi içinde ‘Eklem ve Kaslar’ konusunu ele alıyorsak, öğretmen bu konuda ”Kemiklerden başka vücudumuzda hareket etmeye destek olan yapılar var mı?” gibi sorularla öğrencileri düşünmeye yönlendirebilir. Bu şekilde, öğrencilerin önceki bilgileri üzerinde düşünmeleri sağlanır ve merak uyandırılır.

Ayrıca öğretmen, öğrencilerin ilgisini çekebilecek videolar ya da okuma metinleri de sunarak, zihinlerindeki ön yargıları kırabilir. Bu materyaller, öğrencinin mevcut bilgi yapısını gözden geçirmesine yardımcı olacaktır.

Keşfetme: Aktif Öğrenme Fırsatları Sunma

Modelin ikinci aşaması olan ‘Keşfetme’, öğrencilerin elde edilen bilgileri deneyimli bir şekilde keşfetmelerini sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Bu aşama, uygulamalı öğrenmenin ön planda olduğu bir süreçtir. Öğretmen, öğrencileri sorgulamaya yönlendirir ve aktif katılımı teşvik eder. Öğrenciler, belirlenen konu hakkında keşif yaparak, problem çözme ve düşünme becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar.

Örneğin, bir matematik dersi içerisinde ‘Ölçümler’ konusunu işleyen öğretmen, öğrencilerinden çeşitli sınıf eşyalarını cetvelle ölçmelerini isteyebilir. Bu sayede, öğrenciler birbirleriyle karşılaştırma yapacak, sonuçlar alacak ve zihinlerinde oluşan kavramları pekiştireceklerdir. Bu somut deneyimler, öğrenilen bilgilerin daha kalıcı hâle gelmesini sağlar.

Bu aşamada öğretmenin rolü, öğrencilere rehberlik yapmak ve yönlendirmelerle doğal öğrenmeyi teşvik etmek olmalıdır. Öğrenciler, keşifleri sırasında kendi yorumlarını katacak ve öğrenmeyi daha anlamlı hale getireceklerdir.

Açıklama: Bilgiyi Aktarma Aşaması

Keşfetme aşamasının ardından gelen ‘Açıklama’ aşaması, öğretmenin daha aktif olduğu bir süreçtir. Bu aşamada öğretmen, yapılan keşifler sonrasında öğrencilere bilimsel bilgileri aktararak konuyla ilgili daha derinlemesine anlam kazandırır. Öğrencilerin keşfettikleri bilgileri değerlendirme fırsatına sahip olmasına özen gösterilir; bu da öğrenmenin pekişmesini destekler.

Bu aşamada öğretmen, öğrencilere sorular yönelterek onların keşfettiklerini yazılı veya sözlü olarak ifade etmelerine imkân tanır. Örneğin, bir öğrenciden ölçüm yapmanın kapsamını ve önemini açıklaması istenebilir. Bu durum, öğrencinin bilgi yapısını yeniden düzenlemesine ve üst düzey düşünme becerilerini geliştirmesine yardımcı olacaktır.

Ayrıca öğretmen, anlaşılmayan noktaları netleştirmek için grafikler, videolar veya diğer görsel yardımcı materyaller de sunabilir. Bu tür materyaller, kavramların öğrenci aklında daha net bir şekilde yer etmesine yardımcı olur.

Derinleştirme: Öğrenmeyi Kalıcı Hale Getirme

4. aşama olan ‘Derinleştirme’, öğrencilerin öğrendiklerini uygulayarak pekiştirmelerini hedefler. Bu aşama, öğrencilerin yeni bilgileri diğer öğrenme alanlarıyla birleştirmelerine olanak tanır. Ayrıca, öğrencilerin sosyal öğrenme süreçlerini teşvik etmek amacıyla grup çalışmaları ve tartışmalar bu aşamada çok önemlidir.

Öğrenciler, kendi araştırmalarını yapma ve öğrendikleri bilgileri diğer arkadaşlarıyla paylaşma fırsatını bulacaktır. Bu tür aktiviteler, öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerine aktif katılımını sağlarken, aynı zamanda diğer disiplinlerle olan ilişkilere dair düşünmeye teşvik eder.

Örneğin, bir öğretmen, matematiksel kavramları fen dersleriyle birleştirerek, öğrencilerin matematiksel becerilerini uygulamalarını sağlayabilir. Öğrenciler, bu aşamada teorik bilgilerini pratiğe dökme fırsatını bulacak ve daha geniş bir anlayış geliştireceklerdir.

Değerlendirme: Öğrenme Süreçlerini Gözden Geçirme

Modelin son aşaması olan ‘Değerlendirme’, öğretmenlerin öğrencilerin gelişimini ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını değerlendirmesi açısından önemli bir adımdır. Bu aşama, sürekli bir iyileştirme sürecidir ve öğretmenlerin bu süreçte öğrencilere geri bildirim vermelerini gerektirir.

Öğrencilerin belirlediği hedeflere ne ölçüde ulaştıklarını değerlendirmek, onların gelecekteki öğrenme hedeflerini belirlemelerinde yardımcı olur. Bu aşamada öğretmen, performans kriterlerine dayanarak öğrencilerin kendilerini nasıl geliştirdiklerini gözlemleyebilir ve değerlendirmenin sonuçlarını öğrencilerle paylaşabilir.

Ayrıca, öğrenme süreçlerinin değerlendirilmesi, öğrencilerin ilerleyişlerini düzenli bir şekilde gözden geçirmelerine imkan tanır. Öğrenciler, kendi öğrenme süreçlerini düşünerek sorunları tanımlama ve ilerlemelerini ölçme fırsatı bulacaklardır.

5E Modeli Uygulamak İçin Temel Bir Şablon

5E modelini derslerde etkili bir şekilde uygulamak için aşağıdaki basit şablon kullanılabilir:

DERS: [Ders Adı]  
SINIF: [Sınıf]
ÖĞRENME ALANI: [Öğrenme Alanı]
ARAÇ-GEREÇ: [Kullanılacak Malzemeler]
SÜRE: [Toplam Süre]
1-GİRİŞ: [Giriş bölümüne dair detaylar]
2-KEŞFETME: [Keşfetme aşamasına dair detaylar]
3-AÇIKLAMA: [Açıklama aşamasına dair detaylar]
4-DERİNLEŞTİRME: [Derinleştirme aşamasına dair detaylar]
5-DEĞERLENDİRME: [Değerlendirme aşamasına dair detaylar]

Öğretmenler, bu şablonu kullanarak planlarını detaylandırabilir ve her aşama için gerektiğinde farklı ders saatleri ayırabilir. Böylece 5E modeli her öğretim döneminde esnek ve dinamik bir şekilde uygulanabilir.

Scroll to Top